Angst

Angsten zijn er in alle soorten en maten

Angst

Iedereen is wel ergens bang voor. Wanneer de angst je leven echter te veel beheerst en maakt dat je je leven niet kan inrichten zoals je zou willen, is het belangrijk om hulp te zoeken.

Je kunt bijvoorbeeld last hebben van:

  • Paniekaanvallen
    Je raakt vaak in paniek, ook zonder aanleiding of dat je hier van de oorzaak duidelijk hebt. Je bent bang geworden om weer een nieuwe paniekaanval te krijgen en je vermijdt daarom plekken of situaties.
  • Piekerstoornis
    Als je een piekerstoornis hebt (of gegeneraliseerde angststoornis zoals psychologen het noemen), maak je je voortdurend zorgen over allerlei zaken in het dagelijkse leven. Het is moeilijk voor je om deze zorgen onder controle te houden en het kan gepaard gaan met symptomen als prikkelbaarheid, vermoeidheid, slaapproblemen, spierspanning en concentratieproblemen. Je kunt ook last hebben van piekeren zonder dat het een piekerstoornis is.
  • Dwangstoornis
    Je hebt gedachtes die je eigenlijk niet wilt hebben en je moet van jezelf bepaalde handelingen zoals controleren, tellen of handen wassen steeds weer opnieuw uitvoeren omdat je het idee hebt dat er anders iets ergs gebeurd.
  • Sociale angststoornis
    Je bent altijd erg bang voor de kritiek of de reactie van anderen. Dit kan leiden tot spanning en paniekklachten en het kan maken dat je sociale situaties uit de weg gaat.
  • Ziektevrees (hypochondrie)
    Je bent bij normale lichamelijke verschijnselen steeds bang dat je een ernstige ziekte hebt. Je bent hier niet of maar kort in gerust te stellen door een arts en je hebt de neiging je lichaam steeds opnieuw te controleren op ‘afwijkingen’.
  • Specifieke fobie
    Je bent bang voor een specifieke situatie zoals hoogtes, spinnen, afgesloten ruimtes, overgeven, bloed, prikken of vliegen.

Een psycholoog kan helpen bij angst

Een psycholoog kan je helpen om je angsten onder ogen te zien, paniekaanvallen te voorkomen, en het patroon van vermijding te doorbreken zodat je op een gezonde manier om kan leren gaan met angst. Tijdens de behandeling maken we vaak gebruik van technieken uit de cognitieve gedragstherapie. Door middel van oefeningen onderzoeken we angstgerelateerde denkpatronen en gedrag en passen die waar nodig aan.

Herken je het omschreven plaatje? En ben je benieuwd of MC2 iets voor je kan betekenen? Neem contact met ons op of schrijf je in voor ons Inloop Spreekuur (ISU)

Meer informatie over het ISU

© copyright 2020 mctwee.nl - Alle rechten voorbehouden. | Cookies | Privacyverklaring