Verlies en rouw

We verwerken allemaal op onze eigen manier en op ons eigen tempo

Verlies van een dierbare, of iets dierbaars

Wanneer we iemand die ons dierbaar is verliezen, rouwen we. Dit betekent dat we het verlies proberen te verwerken.

Het kan ook zo zijn dat we rouwen om iets wat we verloren zijn in ons leven; zoals het verlies van werk, het verliezen van een partner door een scheiding, verlies van onze gezondheid door een ziekte of van de hoop op het krijgen van een kind.

We verwerken allemaal op onze eigen manier en op ons eigen tempo. Hier kunnen veel verschillende gedachten en emoties bij komen, zoals: het verlies niet kunnen geloven (onwerkelijk), verdriet, schuldgevoelens, boosheid, een gevoel van falen, eenzaamheid, somberheid en angst voor de toekomst. Er kunnen ook lichamelijke signalen zijn waaraan je kunt merken dat je rouwt; zoals vermoeidheid, verminderde eetlust, gespannen spieren, minder goed slapen, hoofdpijn of onrust.

Inzet psycholoog bij verlies en rouw

Als jij of je omgeving het gevoel heeft dat het niet goed gaat met de verwerking van je verlies, is het goed om een psycholoog in te schakelen. Dit kan bijvoorbeeld zijn als je somber blijft of je depressief voelt, als je langere tijd eet- of slaapproblemen ervaart, als je probeert om de pijn niet te voelen door middelen of medicijnen te gebruiken, of als je om wat voor reden dan ook voelt dat je niet jezelf bent.

Een psycholoog kan je helpen om alle gevoelens en gedachten die er zijn rondom je verlies onder ogen te zien en een plek te geven, zodat je de draad van je leven weer op kunt pakken. Soms kan EMDR hierin ondersteunen.

© copyright 2020 mctwee.nl - Alle rechten voorbehouden. | Cookies | Privacyverklaring