Piekeren

Pieker ik teveel?

Piekeren

Iedereen maakt zich weleens zorgen of ziet ergens tegen op. Misschien heb je een vervelende periode op je werk, ruzie binnen je relatie, of gaat het slecht met je gezondheid; je merkt dat je hier herhaaldelijk aan moet denken en vraagt je af of dit nog goed gaat komen. Wanneer dit nadenken zorgelijk van aard blijft en het je leven negatief gaat beïnvloeden spreken we van piekeren.

Er is een belangrijk verschil tussen nadenken en piekeren; namelijk dat nadenken leidt tot een oplossing, terwijl er bij piekeren sprake is van een eindeloze reeks gedachten die alsmaar door je hoofd blijven gaan en waarmee je niet kan stoppen. Wanneer je veel aan het piekeren bent hoop je daar waarschijnlijk mee te bereiken dat je je gedachtes op een rijtje krijgt en goed voorbereid bent op een toekomstige situatie. Niets is echter minder waar: piekeren leidt niet tot oplossingen of nieuwe inzichten. Hierdoor kan er een negatieve spiraal in werking worden gezet die je in je dagelijks leven steeds verder beperkt. Als gevolg kan je angstig of neerslachtig raken, kan je last krijgen van stress, of mis je nachtrust doordat je urenlang ligt te tobben. Dit kost veel tijd en energie.

Inzet psycholoog bij piekeren

Hoe je denkt bepaald in grote mate hoe je je voelt. Wanneer negatieve gedachtes ingesleten patronen zijn geworden, zal je je ook vaker naar voelen. Samen met een psycholoog kan je leren kijken naar je denken, zodat je negatieve gedachtes in een vroeg stadium leert herkennen en daar een helpende gedachte tegenover kan zetten. Hiermee kan je controle krijgen over het piekeren en het daarmee begrenzen. Je gaat je als een gevolg hiervan beter voelen en het piekeren krijgt geen kans om zich te ontwikkelen tot een piekerstoornis of depressie.

© copyright 2020 mctwee.nl - Alle rechten voorbehouden. | Cookies | Privacyverklaring